4 redenen waarom je een chatbot moet toevoegen aan je website

Je hoort het steeds vaker om je heen: “Gebruik een chatbot!” Chatbots zijn een compleet nieuwe hype en steeds meer bedrijven gebruiken ze.

Maar wat zijn nou de voordelen van een chatbot? En waarom zou je ze moeten gebruiken? In dit artikel geven wij 4 redenen om een chatbot toe te voegen aan je website!

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Het kan dus automatisch een gesprek voeren met een mens (of in het geval van een bedrijf, een klant). Dit brengt een aantal voordelen met zich mee.

Zo kan een chatbot duizenden gesprekken tegelijk voeren (terwijl een mens er maar eentje tegelijk kan voeren). Daarnaast, is een chatbot 24/7 online, dus ook als jij aan het slapen bent, kunnen klanten contact opnemen met je bedrijf.

Verlagen van klantenservice kosten

Een chatbot kan zorgen voor het verlagen van klantenservice kosten. Vragen die normaalgesproken beantwoord moesten worden door een mens, kunnen nu beantwoord worden door de chatbot.

Wel moet gezegd worden dat een chatbot goed is in het beantwoorden van standaard vragen, niet in (klant-)specifieke vragen. Wij raden dus aan om een combinatie van een chatbot en livechat te gebruiken. Is de vraag simpel? Laat de chatbot hem dan beantwoorden. Weet de chatbot geen antwoord? Stuur hem dan door naar iemand van de klantenservice.

Verhogen van sales

Via een chatbot kan je je sales flink verhogen. Je kan direct je producten/services promoten en-/of verkopen via je chatbot.

Ook kan je klanten helpen bij het navigeren over de website of mogelijk advies geven. “Oh vind je product A leuk? Misschien moet je dan ook kijken naar product B, dit kan een mooie toevoeging zijn”.

Kwalificeren van leads

Chatbots kunnen ook automatisch leads kwalificeren op je website. Voordat iemand wordt doorgestuurd naar een sales medewerker, kan de chatbot bijvoorbeeld eerst automatisch een paar vragen stellen zoals:

  • In welke branche is jouw bedrijf actief?
  • Hoeveel medewerkers heeft jouw bedrijf?
  • Wat is de omzet van jouw bedrijf?

Zo weet de sales medewerker meteen wat voor klant hij voor zich heeft en kan hij de klant ook beter helpen.

Ter vervanging van formulieren op je website

Laten we even eerlijk zijn, het invullen van formulieren is één van de saaiste dingen die er is. En met een chatbot kan je precies dezelfde gegevens krijgen, alleen is het een stuk leuker om in te vullen voor de klant.

Daarom heeft David Cancel, CEO van Drift (chatbot software bedrijf) in zijn boek Conversational Marketing gepleit om formulieren helemaal van een website te verwijderen. Bij Drift zijn ze hiermee begonnen en op dit moment is er geen enkel formulier meer te vinden op de website en gaat alles via de chatbot.

In één keer al je formulieren verwijderen is een best grote stap, dus ik raad aan om chatbots als een soort back-up te gebruiken. Als iemand bijvoorbeeld op je contact pagina komt (waar een contactformulier staat), laat dan automatisch je chatbot een bericht sturen met “Geen zin om het formulier in te vullen? Praat met mij!”

Conclusie

Zijn chatbots waardevol om te gebruiken op je website? Ja, dat zijn ze zeker. Je kan ze gebruiken om je klantenservice kosten te verminderen, je sales te verhogen, automatisch leads te kwalificeren of ter vervanging van saaie formulieren.

Denk je na over het inzetten van een chatbot, maar weet je niet welke software te gebruiken? Vind hier reviews van meerdere chatbot software!

Geef een reactie

Sluit Menu