6 redenen waarom Google Analytics essentieel is op jouw website

Google Analytics is één van de vele tools die je kan gebruiken om je website te analyseren. In deze blogpost zal ik 6 redenen uitleggen waarom jij Google Analytics op je website moet gebruiken!

 

Meten is weten

Om erachter te komen wie nou echt jouw bezoekers zijn en wat zij doen op jouw website, moet je dit natuurlijk meten. Google Analytics is hier een uitstekende tool voor. Door middel van een stukje script op jouw website, meet Google Analytics jouw website gebruikers en hoe ze jouw website gebruiken. Met deze informatie kan je dan weer je website verbeteren, maar daarnaast bijvoorbeeld ook ervoor kiezen om te gaan investeren in andere kanalen, zoals sociale media. Maar wat heb je nou precies aan Google Analytics? Hieronder geef ik 6 redenen!

 

1. Inzicht krijgen in je doelgroep

Met Google Analytics krijg je inzicht in je doelgroep. Wie zijn jouw bezoekers? Waar wonen ze? Welke taal spreken ze? Hoe oud zijn ze? Welke interesses hebben ze? Dit zijn een aantal vragen die zéér relevant zijn voor jouw website.

Wat nou als je je website en marketing hebt geoptimaliseerd voor jongeren, maar blijkt dat jouw website vooral wordt bezocht door mensen die 25 jaar of ouder zijn? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je of je doelgroep niet goed aanspreekt, of dat je een doelgroep hebt aangesproken die je in eerste instantie niet voor ogen had (wat niet perse nadelig is). Door middel van de gegevens uit Google Analytics kan je nu je website optimaliseren. En in dit geval is dat of je website aanpassen zodat je bedoelde doelgroep beter wordt aangesproken, of je website aanpassen zodat de doelgroep die je website bekijkt, nu nóg beter wordt gediend.

 

2. Conversie meten

Wat heb je aan een website als je niet eens weet hoeveel mensen daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of service? Conversie is het aantal gebruikers dat een bepaald conversiedoel behaald, gedeeld door het aantal totale gebruikers van jouw website. Dus stel zes gebruikers nemen contact met jou op (een conversiedoel) van in totaal 100 gebruikers, dan is jouw conversie 6%.

Maar wat is nou een conversiedoel? Een conversiedoel is het doel van jouw website, wat jij wil dat jouw gebruikers doen. Voorbeelden zijn contact opnemen, een demo aanvragen en een product aanschaffen. Wat jouw conversiedoel precies is, hangt af van de soort website die jij hebt. Volgens de Internet Marketing Universiteit zijn er vijf soorten websites met vijf behorende conversiedoelen:

  1. Webshop: verkopen van producten
  2. Blog: interactie met bezoekers en veelvuldig bezocht
  3. Leadgeneratie: verzamelen contactgegevens van potentiele klanten
  4. Support: bezoeker naar gewenste informatie leiden
  5. Branding: naamsbekendheid creëren

Door middel van Google Analytics kan je deze conversiedoelen instellen en kan je daardoor je conversie meten. Zo weet je precies wat je conversie is en hoeveel procent van jouw gebruikers daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of service.

 

3. Waar komen je bezoekers vandaan?

Het is belangrijk om te meten waar jouw bezoekers vandaan komen. Als je bijvoorbeeld hebt geïnvesteerd in het beter vindbaar worden in Google, en je ziet dat er nauwelijks mensen op jouw website komen via Google, weet je dat er iets veranderd moet worden. Door middel van Google Analytics kan je in een hele overzichtelijke pie-chart zien via welke kanalen jouw bezoekers komen.

google-analytics-pie-chart
Voorbeeld van een pie-chart in Google Analytics

 

4. Wat zijn je belangrijkste pagina’s?

Op welke pagina komen de meeste bezoekers? Of wat is de pagina die ervoor zorgt dat gebruikers uiteindelijk contact met jou opnemen? Dat is belangrijk om te bepalen, omdat je dan bijvoorbeeld deze pagina’s beter naar voren kan laten komen in jouw website. Hierdoor kan je ervoor zorgen dat er nog meer mensen contact met jou opnemen, wat uiteindelijk tot meer klanten kan leiden!

 

5. Op welke pagina’s gaan je bezoekers weg?

Misschien nog wel belangrijker dan jouw beste pagina’s, jouw slechtste pagina’s. Welke pagina’s drijven mogelijke klanten weg? En waardoor gebeurt dit? Door dit in kaart te brengen, kan je deze pagina’s optimaliseren, waardoor minder mensen jouw website zullen verlaten. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer conversie, en dat is natuurlijk wat je wilt realiseren!

 

6. Op welke zoekwoorden wordt je gevonden?

Naast Google Analytics, heeft Google ook nog een andere service: de Google Search Console. Hiermee kan je analyseren op welke zoekwoorden jouw website wordt gevonden in Google. Google Search Console en Google Analytics kan je met elkaar koppelen, waardoor je een handig overzicht krijgt in Google Analytics. Op basis van deze informatie zie je op welke zoekwoorden jouw website wordt gevonden, waarmee je je website kan optimaliseren om zo hoger in Google te komen.

 

Wil je ook Google Analytics op jouw website?

Ben je geïnteresseerd geraakt in Google Analytics? Of heb je het al op je website en weet je niet goed hoe je er nou echt mee aan de slag moet? Bekijk dan onze Google Analytics pagina of neem contact met ons op!

Geef een reactie

Sluit Menu